onsdag 2 februari 2011

Konsten att hitta ett sommarjobb

Nu, nuuu, snart är jag klar med komvux och kan söka till högskolan. Innan dess kommer dock en sommar och därmed måste jag ha en försörjning. Det är bra att börja i tid.

Jag tror de flesta som säger att det inte finns några jobb är för kräsna eller letar inte tillräckligt. Nog för att arbetsförmedlingens arbetsmarknadsprogram suger och får arbetslösa att jobba gratis med den enda inkomsten i form av aktivitetsstöd. Det suger, men det är tyvärr så läget ser ut just nu och det gör att vi lågutbildade lite fattigare får ta det där städvikariatet som vi verkligen inte vill ja. Som sagt, det suger.
Idag måste man tyvärr lägga ned sina önskedrömmar om att hitta det perfekta jobbet direkt och istället ge sig på bottenskrapet. Det jag tror många dock inte ser att det är en stege upp mot bättre. Man behöver inte bli fast i skitjobbsträsket, men så länge man inte har något annat så är det det man får ge sig in på.
Jag vill egentligen jobba med miljöfrågor, ändå finner jag mig själv sökandes jobb inom säljbranschen. Varför, jo för att det är tyvärr det jag är bra på.
Jag har letat runt bland olika företag, SIBA, Elgiganten, OnOff, IKEA, Byggmax och det gör jag av anledningen att det är det som kan ställa mat på bordet för mig. Än så länge i alla fall.
Till hösten kommer jag förhoppningsvis in på mitt program och om tre år är jag i så fall ute på arbetsmarknaden igen. Dock frågar jag mig själv, kommer jag verkligen få arbeta med min dröm eller kommer jag forsätta med det som jag inte riktigt vill men är bra så?

Det jag hoppas om mitt sommarjobb är att jag kan spara ihop en liten kassa och kanske skaffa en cykel eller kunna ta en hård räkning utan att behöva lägga upp en betalningsplan. Många klagar på att de har dåligt ställt, men om man vänder och vrider på slantarna kan man komma långt. Jag är väldigt glad över att min mor lärde mig att leva på dryga tusenlappen i månaden, en lärdom som få i min ålder har fått genomgå. Jag fick en tredjedel av det som en person som går på socialbidrag får och ändå klagade jag inte.

Regringens arbetsmarknadspolitik suger dock fortfarande, men jag får helt enkelt anpassa mig och hoppas på att Sverige gör ett bättre val om fyra år.

3 kommentarer:

jbn sa...

Bra med en positiv grundinställning oavsett att du får söka under din kompetensnivå. Du är egentligen för vettig för den typen av sälj :)

Sen verkar arbetsmarknaden ändå gå uppåt i och med konjunkturen. Nu sitter jag i nystartssammanhang och vi anställer visst en del just nu, så det är nog svårt för mig att ha perspektiv, men det känns som att det blir bättre.

Lycka till. Hoppas du får något schysst jobb på typ IKEA, SIBA eller så. Inget telefon eller gatusälj, jag tror fortfarande att det är ohälsosamt :P

Neptun (jon) sa...

Jobbmarknaden har aldrig varit bättre än just nu, om man ser till tekniksidan, det kommer öka de närmaste 3 åren med pensionsavgångarna med, jag har aldrig haft så bra med jobb någonsin som nu. Däremot så är det relativt svårt med serviceyrken och säljjobben som är ärligt- uselt betalda. I omsorgen,skola etc får man egentligen inte jobba om man har tex mist körkortet om det blev vårdslöshet (dvs inte förseelse som inte passerar domstol) nån gång ,det är ökade regler på g om det med nu,man ska snart inte få anställa vikarier (vilket egentligen är helt rätt då det tvingar ner lönerna)i skolan alls. Det finns bra med jobb men förutom teknik, ganska få fasta. Igbg finns det ca 1500 ,av dessa är ca 20% av mer långvarig art. VAd du än hittar, sälj dig dyrt. Det svåra att hitta nåt just nu är att mängden sökande är enorm snarare än att det inte finns jobb och en del blir utan för urvalet är katastrofalt högt. Till och med jag som arbetsgivare kan vräka mig med ansökningar just nu och det är nog mest det som gör att folk inte får igenom något.

Neptun (jon) sa...

med att jag menar rätt (vikarie altså) är att det -lärare etc, är de enda yrken man accepterar en outbildad person i.rätt eller fel så är en del så klart helt på rätt ställe och gör fantastiska jobbinsatser, men det är inte alls bra om fel person sitter på fel ställe och delar ut betyg utan minsta kunskap om pedagogik..det är det jag menar är fel som fan. Det ska finnas förtursregler, men de följs inte alls om de tex tidsbestämmer en tjänst som tex projektanställningar.

Hoppas du får nåt kul du tycker om att jobba med :)