onsdag 13 maj 2009

Var lugna engelsmän, det är bara en lungmanet!


"Den första har redan hittats längs med kusten och experter varnar överkänsliga människor för dess giftiga brännmärken."
- Expressen.se 13-05-2009



Här kan ni läsa hela artikeln

Jag var bara tvungen att springa över denna artikel och blogga om dem. Det vi ser på bilden är en lungmanet(Rhizostoma sp.). Det som gör mig så fruktansvärt frustrerad är det stora jippo de drar upp. Jovisst, är du överkänslig KAN du behöva uppsöka läkare, men risken att bli stungen av en manet i denna storlek är mycket liten.
Lungmanetens tentakler, i jämförelse till vår vanliga röda brännmanets (Cyanea capillata), är formade i klasar och inte trådar. Är du därimot dum nog att simma in i en med huvudet före, får du skylla dig själv! Jag kan tala av egna erfarenheter, jag har hjälpt till att samla in ett exemplar jag och några i min klass fann vid Släggö's brygga i Lysekil och jag lever ännu. Den togs för övrigt till Havets hus i en gul hink som den inte försökte äta upp eller döda...

Så summan av kardemumman:
Risken att det blir en "invasion" är ganska liten, de har varken rymdskepp eller någon överlägsen intelligens. Det häftigaste de har att komma med är nässelceller, som, nej inte ger brännmärken på samma sätt som om du bränt dig på en varm ugn utan snarare liknande märken du får som när du bränner dig på en nässla. Deras gift ligger för övrigt på samma nivå som hos vår vackra öronmanet(Aurelia aurita) som vi brukar kasta på varandra på somrarna.

3 kommentarer:

Neptun (jon) sa...

Enligt den artikeln kan man ju nästan mörda folk med det fasansfulla gift man kan få på sig..

Och platsen är hemlig där de hittade den. Antingen kom den från havet = en fantastisk helt vanlig havslevande manet, eller så kom den färdigmarinerad från en kyl.. och är dränkt med fotogen och sprit egentligen. Eller så är det en ica kasse , fejkad med klipulver . fin text du skrev :)

/j

jbn sa...

Antar att den är en bit ifrån sina naturliga områden. Sensationalismen strålar.

Du är medveten om att du läser Expressen och varje gång du blir upprörd på att de har fel så har de vunnit en liten seger ;)

Elaine sa...

Nej, jag nekar!

För övrigt som är Rhizostomernas naturliga område Atlanten, och vad finns utanför Englands kust... jo Atlanten.

Den reporten är duktig på att skriva fel, och hon säger att det heter brännmärke och inte nässelceller, cnidae eller nematocyster.